Aktualności

Prelekcja – Sebastian Kawa „Bezimienne szczyty należą do szybowników”

Jedyny człowiek na świecie który przeleciał szybowcem nad Himalajami

20 maja 2018 13:45 - 15:00

Sebastian Kawa jest absolutnym dominatorem w szybownictwie przelotowym. Od
lat prowadzi w liście rankingowej FAI. Przywiózł już 27 medali z
najważniejszych zawodów szybowcowych: 2 ze Światowych Igrzysk Lotniczych, 7
z mistrzostw Europy, oraz 13 złotych, 2 srebrne i 3 brązowe mistrzostw
świata. To jedyny pilot szybowcowy, który w swojej karierze dwunastokrotnie
sięgnął po indywidualny tytuł mistrza świata wygrywając z drużynami
dysponującymi lepszym sprzętem i możliwościami. Z dumą podkreśla, że
większość tytułów zdobył na polskich szybowcach a nowe rodzime konstrukcje
, Diana 2 i GP 14 Velo, należą do najlepszych szybowców na świecie.

Kawa na dachu świata

W 2013 roku jako pierwszy człowiek na świecie wzniósł się ponad Himalajskim
masywem Annapurny wykorzystując tylko zjawiska i energię atmosfery.
Osiągając 9600m w Himalajach udowodnił, że zdobycie ME szybowcem jest
możliwe.

Kaukaz jest mój.

Fakt, że nad Kaukazem, najdzikszymi i najwyższymi górami Europy wraz z
Elbrusem jeszcze nie latały szybowce stanowił intrygujące wyzwanie dla
Kawy. Nawet trudna sytuacja polityczna w rejonie nie odstraszyła jego i
poznanych w Rosji szybowników. Letnie burzowe pogody jak i jesienne wiatry
i deszcze pokazały, że latanie nad tymi górami to jak szarpanie diabła za
rogi a niedostępne 70 km przedgórza stanowi niebezpieczną barierę i nic
dziwnego, że nie odważono się jej nigdy przekroczyć. Sebastian tej jesieni
wrócił nad Kaukaz trzeci raz by latając w pełnym zachmurzeniu szybowcem
szkolnym wzbić się 10km nad Elbrus. Pokazał, ze występują tu warunki fali
powietrznej pozwalającej na rekordowe loty na szybowcach.

Latał nad Gorganami, nad Kaukazem, marzy o lotach nad Antarktydą

Można pomyśleć, że w szybownictwie zdobył już wszystko. Tymczasem sam przyznaje, że prócz ekstremalnych wypraw swoich sił chciałby jeszcze
spróbować w klasie otwartej, gdzie jedynym ograniczeniem jest limit masy
szybowca. Angażuje się też w promocję i rozwój polskich konstrukcji
szybowcowych startując na nowych szybowcach w mś i wygrywając je